Jestem nauczycielką nauczania początkowego. Od kilku lat realizuję w szkole opracowany przez siebie program edukacji prozdrowotnej "Bezpiecznie i zdrowo". Wykorzystyję wszystkie nadażające sie okazje, aby wyposażyc dzieci w wiedzę, umiejętności, nawyki i prawidłowe postawy wobec zdrowia własnego i innych. Mam świadomość, że bedzie to procentowało w przyszłości. Mikołajki organizowane w szkole są jedną z form nauki przez ruch i zabawę. Przesyłam Państwu projekt edukacyjny jaki realizowałam w tym roku szkolnym.
Projekt edukacyjny MIKOŁAJKI 2006 – Dbajmy o swoje zdrowie realizowany przez mgr Danutę Szajna w Szkole Podstawowej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Woli Rafałowskiej Temat projektu: „Mikołajki 20006 – Dbajmy o swoje zdrowie!” Cel główny: Promocja zdrowego stylu życia. Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna zasady zdrowego odżywiania się,
- potrafi ułożyć i odczytać przepis kulinarny,
- wie jak postępować, aby być zdrowym,
- rozumie przysłowia i powiedzenia,
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku,
- potrafi ułożyć regulamin spędzania wolnego czasu,
- rozumie znaczenie zdrowego stylu życia,
- zgodnie współpracuje w grupie rówieśniczej i z młodszymi (starszymi) kolegami,
- dzieli się swoją radością z kolegami,
- dostrzega osiągnięcia innych,
- zna i stosuje zasady bezpieczeństwa podczas zabaw. Forma realizacji projektu – Mikołajkowy Turniej Gier i Zabaw „Dbajmy o swoje zdrowie!”
- prezentacje,
- konkursy plastyczne, wiedzowe, sprawnościowe,
- wystawa,
- aerobik,
- śpiew,
- spotkanie z Mikołajem
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyty z nagraniami piosenek: „Mikołaje są na świecie” i „Przyjedź do nas Mikołaju”oraz muzyką do aerobiku, list od Świętego Mikołaja, wiersze o tematyce zdrowotnej („Piosenka Myszotki”, „Każdy uczeń”, Jak o zęby dbać”, „Kiedy ktoś ma brudne ręce”, „Ucieczka”, „Sposoby na choroby”, „Najzdrowsze pod słońcem”, „Dobra rada”), karty z okrzykami dla poszczególnych klas, tablica ze „Słoneczkiem zdrowia”, karty pracy dla poszczególnych grup, rekwizyty do gier i zabaw ruchowych ( ziemniaki, orzechy, fasola, pszenica, łyżki, talerze, szarfy), długopisy, upominki przygotowane przez Szkolne Koło Caritas oraz prezenty ufundowane przez rodziców. Czas realizacji: 6 grudzień 2006r. godz. 11.00 - 13.30 Miejsce realizacji: szkolna sala gimnastyczna Opis projektu Koordynator projektu: mgr Danuta Szajna Uczestnicy projektu: uczniowie klas O – VI, nauczyciele, rodzice, Mikołaj. Zadania: Dla nauczycieli:
- koordynacja działań rodziców,
- wychowawcy klas - przygotowanie z dziećmi ilustracji Świętego Mikołaja, wystrój sali gimnastycznej,
- nauczyciel w–f - przygotowanie aerobiku, sędziowanie w grach i zabawach ruchowych,
- opiekun Caritas– przygotowanie upominków,
- koordynator projektu – przygotowanie prezentacji wierszy klasy II, przygotowanie konkursów i rekwizytów potrzebnych do gier i zabaw, znalezienie Mikołaja,
Dla rodziców:
- zakup i przygotowanie paczek dla dzieci.
Dla uczniów:
- przygotowanie portretu Świętego Mikołaja,
- klasa II – nauka wierszy o tematyce zdrowotnej,
- przygotowanie stroju sportowego,
- napisanie wiersza o lub do Mikołaja
Dla Mikołaja:
- przyniesienie prezentów,
- rozmowa z dziećmi,
- wysłuchanie i ocena słowna napisanych o nim wierszy.
Uwagi o realizacji Przed rozpoczęciem imprezy nauczyciele przygotowują salę, dekorację stanowią portrety Mikołajów przygotowane przez dzieci, każda klasa ma wyznaczone miejsce w sali (numer klasy i plansza z okrzykiem).W poszczególnych konkurencjach klasy reprezentować będą zmieniające się czwórki. Przebieg Mikołajkowego Turnieju Gier i Zabaw „Dbajmy o swoje zdrowie!”
- Zaproszenie, ubranych w stroje sportowe, uczniów do sali, powitanie, odczytanie przez dzieci hasła imprezy. Wysłuchanie z płyty piosenki „Mikołaje są na świecie”. Pochwała prac dzieci umieszczonych na ścianie głównej (w du. . żym worku Mikołaja). Odczytanie przez prowadząca listu od Świętego Mikołaja. Oto jego treść:
Laponia, 6 grudzień 2006r.
Drogie Dzieci!
Kochane Dzieci ze Szkoły Podstawowej im. Stefana Kard. Wyszyńskiego w Woli Rafałowskiej.
Od dłuższego czasu, to znaczy od 1 września, gdy przekroczyliście progi tej szkoły, bacznie się Wam przyglądam. Widziałem przygotowania do pięknej uroczystości 100 - lecia powstania szkoły. Spisaliście się na medal. Teraz powinniście się starać być lepszymi dziećmi i uczniami. Każdego z Was na to stać.
Nie myślcie, że nie wiem , kto z Was jest dobrym kolegą i pomaga słabszym, kto chętnie ćwiczy, by być wysportowanym i zwinnym, kto ładnie śpiewa i rysuje. Wielu z Was zasługuje na pochwałę, ale są i tacy, którzy muszą popracować nad sobą , nad swoją kultura i dyscypliną. To od Was zależy jacy jesteście.
Chcę Wam dzisiaj powiedzieć, że bardzo sie ciesze, gdy jesteście dla siebie mili, uprzejmi, pomagacie słabszym, a także wtedy, gdy zdrowo się odżywiacie, dbacie o higienę osobistą i o środowisko w którym żyjecie. W związku z tym prosiłem Waszych nauczycieli, żeby zorganizowali to spotkanie z Wami z okazji moich imienin. Zdążyłem już oglądnąć Wasze prezenty dla mnie, to znaczy prace plastyczne klas 0 – III, na których pięknie mnie przedstawiliście oraz wspaniałe wiersze, które chciałbym od Was usłyszeć przed rozdaniem prezentów dla poszczególnych klas.
Spotkam sie z Wami nieco później, bo teraz właśnie odwiedzam Waszych kolegów i koleżanki z innej szkoły. Zanim się spotkamy, proponuje Wam świetną zabawę: Mikołajkowy Turniej Gier i Zabaw „Dbajmy o swoje zdrowie”. Ponieważ tam, gdzie mieszkam bardzo dba się zdrowie i środowisko naturalne, wymyśliłem dla Was konkursy i zabawy z tym związane. Życzę miłej zabawy i do zobaczenia. Święty Mikołaj
- Prezentowanie przez uczniów klasy II wierszy o tematyce zdrowotnej:
Uczeń I – Piosenka Myszotki Rzecz to znana jest na świecie, Że porządek musi być I wy sami dobrze wiecie, Trudno w bałaganie żyć. Teraz na bok wszystkie psoty, Trzeba wszędzie zetrzeć kurz. Bierzmy sie wiec do roboty, Nie zwlekajmy dłużej już.
Uczeń II – Każdy uczeń. . Każdy uczeń mały, duży Wie, do czego mydło służy. Płynie woda, plusk w łazience I juz czyste uszy, ręce. Każdy uczeń mały, duży Wie, do czego gąbka służy. Gąbka, pasta, kubek, szczotka I czyściejszy jest od kotka. Każdy uczeń, proszę pana, Chętnie zęby myje z rana. Patrzy w lustro roześmiany Bo ma białe wąsy z piany.
Uczeń III – Jak o zęby dbać? Koleżanko i Kolego, Pamiętajcie słowa te: Zdrowe zęby to podstawa, Trzeba pielęgnować je! Tylne ząbki jako pierwsze, By bakterie zniszczyć złe, Szczotkujemy z baków, z góry Każdy ząbek chwile dwie. Potem czas na przednie ząbki, Te, co sie kochają śmiać. Bo codziennie o swój uśmiech, Moi drodzy, trzeba dbać. I tak zawsze 2 minutki Ząbki szczotkować należy. Wtedy zawsze są szczęśliwe I próchnica ich nie bierze!
Uczeń IV – Kiedy ktoś ma brudne ręce Kiedy ktoś ma brudne ręce I rękami tymi je, Czy powiecie, że to zdrowo Moi drodzy? - Bo ja - nie. Kiedy ktoś nie myje zębów Szczotki, pasty ani tknie. Potem biegnie do dentysty. Czy wam żal go? Bo mnie - nie. Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka Płacze, że mu włosy rwie. Czy go za to pochwalicie, Moi drodzy? Bo ja – nie. Komu woda, mydło, szczotka Niepotrzebne i nie w smak, Czy nazwiecie go brudasem, Moi drodzy? Bo ja – tak!
Uczeń V - Ucieczka Uciekło ode mnie zdrowie. Dokąd poszło? Kto mi powie? Tam go poszukaj, gdzie jabłka i jarzyny, Bo zdrowie ponad wszystko lubi witaminy.
Uczeń VI – Najzdrowsze pod słońcem Podejrzała Anka Janka, Jak pił mleko prosto z dzbanka, I teraz co rano robi to samo. Mleko zimne czy gorące, Byle gotowane. Najzdrowsze pod słońcem, Dla wszystkich wskazane: Dla dużych i małych, Dla starszych i dzieci. . Więc pij tyle mleka, ile tylko zmieścisz.
Uczeń VII- Sposoby na choroby Na groźne choroby są różne sposoby, Lecz wśród nich jeden znam, Którego przestrzegam sam. Kiedy znajdę się w łazience: Najpierw siusiu, potem ręce.
Uczeń VIII – Ważna sprawa Pamięta Anetka o tej ważnej sprawie, Żeby umyć ręce po każdej zabawie. Po zabawie człowiek głodny – chętnie je kanapki, Więc koniecznie przedtem Trzeba umyć brudne łapki. Wszyscy – Dobra rada Jedz owoce i jarzyny, W nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy, Musi chodzić do lekarzy.
- Rozdanie upominków od Szkolnego Koła CARITAS. Opiekunka SK CARITAS wraz z podopiecznymi wręczyła wszystkim uczniom i nauczycielom drobne upominki z okazji Mikołaja.
- Nauka okrzyków o zdrowiu. Każda klasa otrzymała plansze z napisanym okrzykiem, w ciągu 5 minut miała się go nauczyć, a następnie ładnie i ciekawie wszystkim zaprezentować.
Okrzyki dla poszczególnych klas:
Klasa 0 – W zdrowym ciele, zdrowy duch! Klasa I – Gdy sport uprawiamy, to o zdrowie dbamy! Klasa II – Umyj ręce przed jedzeniem, oczy, uszy oraz twarz. Idź się wykąp, nie bądź leniem! Brudny nigdy nie chodź spać! Klasa III – Lubię ruch, nawet wtedy, gdy boli mnie brzuch! Klasa IV – Kto sie chętnie, długo myje, mało cierpi, długo żyje! Klasa V – Gruby czy chudy, sport niech uprawia, bo to humor mu poprawia! Klasa VI – Kto sie nie rusza, ten sie leni, a kto sie rusza, to się dotleni!
- Słoneczko zdrowia – Jak postępować, aby być zdrowym? Uczniowie wybierają odpowiednie propozycje i przypinają do planszy ze słoneczkiem zdrowia.
Jem dużo słodyczy. Zgodnie współpracuję z innymi. Spędzam cały wolny czas przed telewizorem. Odżywiam się zgodnie z poznanymi zasadami. Cieszę się życiem, jestem optymistą. Unikam wody i wietrzenia pokoju. Przestrzegam zasad higieny osobistej. Uprawiam sporty. Jestem uśmiechnięty. Obgryzam paznokcie. Myję zęby rano i wieczorem. Jem owoce i jarzyny. Nie lubię ćwiczeń gimnastycznych. Myję ręce przed jedzeniem. Ćwiczę na lekcjach W-F.
- Zagadki. Dzieci klas młodszych losują karteczki z początkiem przysłowia, które trzeba dokończyć,
- Gdzie kucharek sześć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Jestem taki głodny, że. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Jestem głodny jak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Spałeś jak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . a uczniowie starsi kartki z przysłowiem, które trzeba wyjaśnić.
- Ubrać się na cebulkę.
- Rozebrać sie do rosołu.
- Zjeść tyle co kot napłakał.
- Przepis na surówkę. Reprezentanci klas otrzymują kartę pracy, mają połączyć poszczególne części przepisu na surówkę i zapisać go pod spodem. Zwracamy uwagę uczniów na części mowy – rzeczowniki (nazwy składników) i czasowniki – (nazwy czynności). Wyjaśniamy pojęcie „szczypta”.
Karta pracy Połączyć poszczególne części przepisu na surówkę i zapisać go pod spodem.
2 sztuki 3 łyżki szczypta 1 główka |
kapusta pekińska marchewka oliwa sól |
wlać pokroić zetrzeć dosypać wymieszać |
Składniki: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sposób wykonania: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Ruch to zdrowie – aerobik – prowadzi nauczyciel w-f.
- Co jest dobra dla twojego zdrowia? - Regulamin spędzania wolnego czasu. Praca na II poziomach. Uczniowie otrzymują karty pracy i wypełniają je.
Co jest dobre dla twojego zdrowia? Regulamin spędzania wolnego czasu.
Poziom I
Wyrazy z ramki użyj w odpowiedniej formie i kolejności, uzupełnij nimi luki w zdaniach.
- W miarę możliwości dużo przebywaj na . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . powietrzu.
- Organizuj zabawy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . z rówieśnikami.
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . o bezpieczeństwo własne i innych.
- Zachęć członków rodziny do wspólnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .
- Nie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . czasu przed telewizorem.
- Nie korzystaj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. z komputera.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podpis klasy
świeży, nadmierny, ruchowy, spacer, dbać, marnować |
Co jest dobre dla twojego zdrowia? Regulamin spędzania wolnego czasu.
Poziom II
Ułóż regulamin spędzania wolnego czasu.
- Graj. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Nie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podpis klasy
- Zawody sportowe. Klasa wygrywająca nagradzana jest gromkimi brawami, chodzi tu o zgodną współpracę w grupie rówieśniczej, z młodszymi oraz ze starszymi kolegami, dzielenie się swoją radością z innymi, umiejętne i życzliwe dopingowanie, dostrzeganie ich osiągnięć, stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw.
- Sadzenie ziemniaków – na starcie czteroosobowe drużyny poszczególnych klas, na podłodze przed każdą z drużyn 3 rozłożone szarfy i pachołek oznaczający metę. Pierwsi zawodnicy otrzymują po 3 ziemniaki, maja je „posadzić”w szarfach, dobiec do mety, wrócić biegiem na start. Kolejny zawodnik zbiera ziemniaki, po dobiegnięciu na start oddaje następnemu, który czynność powtarza. Wygrywa ta drużyna , która jako pierwsza dokładnie wykona zadanie.
- Przenoszenie orzecha – przed drużynami , na starcie leża puste talerze, w odległości kilku metrów na krzesełkach leżą talerze z orzechami. Pierwsi zawodnicy otrzymują łyżki, ich zadaniem będzie dobiec do krzesełka, nabrać na łyżkę orzech (bez użycia drugiej ręki), donieść go na metę, położyć na pusty talerzu i oddać łyżkę koledze. Wygrywa drużyna , która jako pierwsza dokładnie wykona zadanie.
- Oddzielanie fasoli od pszenicy, „Ptaki cieszą się ćwierkają, gdy je dzieci dokarmiają” - przed każdą drużyna stoi słoik z pszenicą wymieszaną z mała fasolą oraz pusty talerz. Na gwizdek zawodnicy wysypują zawartość słoika na talerz i oddzielają fasolę od pszenicy. Wygrywa drużyn, która jako pierwsza dokładnie wykona zadanie.
- Piosenka „Przyjedź do nas Mikołaju” - wszystkie dzieci śpiewają piosenkę.
- Spotkanie z Mikołajem – Wchodzi Mikołaj z worami prezentów, wita się z dziećmi i siada na przygotowanym wcześniej krześle. Począwszy od zerówki dzieci mówią Mikołajowi przygotowane przez siebie wiersze, prezentują swój okrzyk o zdrowiu, otrzymują prezenty i robią sobie pamiątkowe zdjęcie z Mikołajem.
- Pożegnanie – dzieci proszą Mikołaja, aby odwiedził ich za rok, on mówi im, że będzie uważnie obserwował ich zachowanie i to czy dbają o zdrowie swoje i innych. Mikołaj odchodzi, uczniowie rozchodzą sie do klas.
Danuta Szajna |